close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אשפוז בבית במקום אשפוז בבית חולים

מערכת שורשח תמוז, תשעז02/07/2017

משהו שאולי לא חשבתם עליו- אשפוז בבית ולא בבית חולים

תגיות:
הארכת תוחלת החיים והרווחה המצויה כיום יותר, מאפשרות ליותר אנשים לבחור בחלופות שונות לאשפוז במקרים של מחלות כרוניות, מחלות סופניות ומחלות שאופייניות לגיל. מכיוון שהגידול באוכלוסייה עם בעיות אלה אינו תואם את הגידול ההכרחי במיטות אשפוז, קורה שרבים מהם בוחרים להתאשפז בבית משום שבבית נוח יורת לעבור את ימי ההחלמה, לקבל טיפול צמוד יותר של בני משפחה, להקל עליהם בקרבתם במקום להתרוצץ בין בתי חולים ומוסדות רפואיים, וגם להרגיש טוב יותר רגשית ומנטלית, לא משנה מהו המצב הרפואי של החולים. אשפוז בית הוא פתרון מצוין לאנשים רבים, גם בגלל מצבם שאינו מחייב ניתוק מהבית וגם בגלל הגדלת הסיכוי של שיקום ביתי.

הוספיס ביתי

הישראלים היו רגילים בעבר לאשפז קרובי משפחה במוסדות רפואיים במחשבה ששם יקבלו את הטיפול הטוב ביותר. מבלי להקל בכך ראש, היום ברור שהסיכוי של שיקום רפואי עולה יותר כאשר מטופלים נמצאים בסביבה הביתית שלהם, לצד בני משפחתם ואנשים אהובים. הם אינם חייבים להתנתק מהצוות הטיפולי התומך שלהם, משום שכיום זה אפשרי לקבל שירותי הוספיס בית וליווי של רופא, אחות, עובדת סוציאלית וצוות שיקום רב תחומי כדי להבטיח החלמה ושיקום למטופלים. יתרה מכך, הוספיס בית ניתן 24 שעות ביממה ושבעה ימים בשבוע, כך שאין רגע שבו משאירים מטופלים ללא מענה מקצועי. דבר זה חשוב במיוחד לבני המשפחה שזקוקים גם הם לסיוע ותמיכה בעצמם, ולתשובות מדויקות כיצד לנהל את הטיפול והשיקום הרפואי בבית.

אשפוז בית טוב לכל הצדדים

גם למוסדות הרפואיים הכורעים תחת העומס הרבה יותר טוב למצוא את המטופלים שלהם מאושפזים בבית במקרים שבהם זה אפשרי. לפעמים זה גם הכרחי, כאשר מטופל שנמצא במצב נפשי קשה בגלל האשפוז מתחיל להרגיש טוב יותר בגלל המעבר לסביבה הביתית שלו וחיזוק התמיכה שהוא מקבל ממשפחתו. כאשר מצבו הרפואי מאפשר זאת ואין הכרח לחברו למכשירים חיוניים שנמצאים רק בבית החולים, וכאשר ברור שאשפוז בית יועיל לו ויקצר את זמן השיקום, אפשר לבחור בחלופה זאת. זה קורה רק בתנאי שיש צוות רפואי מקצועי שצמוד אליו בכל שעות היממה, גם כדי למנוע קריסה של המטפלים מהמשפחה וגם להבטיח טיפול רפואי נאות. זה מצוין גם לחולים כרוניים בעלי אשפוזים חוזרים כדי לטפל במניעת המקרים האלה בצורה יעילה יותר.

שמירה על שגרה ללא הפרעות

בזמן הוספיס בית אפשר בהחלט לשמור על שגרה ביתית כאשר עושים זאת נכון ועם ייעוץ מקצועי. הסביבה המוכרת מרגיעה אוטומטית ומאפשרת למטופל לצבור כוחות ולשמור על קשר טוב יותר עם אהוביו. זה חוסך משאבים כמו זמן וכסף בנסיעות לבתי החולים, ומקל על הקרובים המטפלים בו. זה מחייב אמנם אחריות מצדם ולכן הם חייבים לקבל ייעץ מצוות ההוספיס, אבל היתרונות רבים מהחסרונות. כשהיתרון הגדול ביותר הוא גם מניעת חשיפה לזיהומים, מניעת הזנחה של המטופל בגלל מחסור בכוח אדם, ויחס מכבד ואיכות חיים מעולה גם לחולים סופניים וגם למטופלים שיש להם סיכוי גדול להשתקם ולחזור לנהל שגרת חיים מלאה. צוותי שיקום ביתי יכולים לעבוד עם מטופלים מתאימים ולהגיע לתוצאות נהדרות גם באשפוז ביתי.

מחלות כרוניות - אשפוזים תכופים יכולים להצטמצם

אחת הבעיות היא מחלות כרוניות שגורמות לאשפוזים חוזרים בגלל הידרדרות המטופל וטיפול לא נכון בו בבית. כאשר צוות פליאטיבי ורפואי ממונה לתמוך בו בין האשפוזים כך שהטיפול בו יהיה נכון יותר כאשר הוא משוחרר הביתה, זה מפחית מאוד את הסיכוי שיחזור להתאשפז ויגביר את הסיכוי שינהל חיים נורמליים אף למרות המחלה הכרונית שלו. זה תלוי במצב המטופל ובנכונות משפחתו לתמוך בטיפול זה, אבל המקרים בשטח מוכיחים שזה אפשרי ואף עדיף לכל הצדדים.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה